نمونه سوالات آزمون استخدامی متروی شیراز به همراه پاسخنامه




دانلود سوالات استخدامی:





آگهی استخدام مترو شیراز در سال 94

شهرداری شیراز برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری ( سازمان قطار شهری شیراز و حومه ) از محل مجوز استخدامی شماره ۲۰۲۱۹ تاریخ ۱۱ مرداد ۹۴ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور،تعداد  ۱۰۱ نفر داوطلب مرد از افراد واجد شرایط را از طریق برگزاری آزمون توانمندی‌های تخصصی ، مصاحبه و گزینش به صورت پیمانی به شرح زیر استخدام می‌نماید.

۱- داوطلبان می توانند تنها یک عنوان شغلی را انتخاب و از طریق سایت دانشگاه شیراز به نشانی http://azmoon.shirazu.ac.ir به صورت اینترنتی ثبت نام کنند.
۲-شـروع ثبت نام از ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه تاریخ ۱ مهر ۹۴ تا ساعت ۲۴ روز پنج شنبه تاریخ ۱۶ مهر ۹۴ می‌باشد.
۳- داوطلبان استخدام می‌بایست عکس پرسنلی ۴*۳ خود را با عرض ۱۵۰ و ارتفاع ۲۰۰ پیکسل و با فرمت jpg و حداکثر ۲۰۰ کیلو بایت در رایانه اسکن نموده و آنرا در قسمت مربوط در سایت وارد نمایند.
۴- واریز وجه به مبلغ ۳۵۰۰۰۰ ریال به عنوان حق شرکت در آزمون استخدامی داوطلبان استخدام( ایثارگران از پرداخت ۵۰% مبلغ مذکور و فرزندان شاهد از واریز وجه مذکور معاف می‌باشند) و اطلاعات فیش واریزی و سایر موارد را در قسمت مربوط به پرداخت وجه ثبت نام وارد و نهایتا پس از بررسی مجدد صحت اطلاعات درج شده و تایید مراتب توسط سایت، شماره رهگیری خود را برای پیگیری مراحل بعدی آزمون و دریافت کارت ورود به جلسه اخذ و نزد خویش نگهداری نمایند.
تبصره : افرادی که در دی ماه ۹۳ نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند و مبلغ ۱۰۰۰۰۰ ریال پرداخت  کرده اند می بایست نسبت به پرداخت مابقی وجه تعیین شده اقدام و سپس مراحل ثبت نام را کامل نمایند.
۵- کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی از تاریخ ۳ آبان ۹۴ الی ۷ آبان ۹۴ از طریق وب سایت دانشگاه شیراز به داوطلبان ارائه می شود.
۶-زمان برگزاری آزمون روز پنج شنبه تاریخ ۷ آبان ۹۴ است. ساعت و محل برگزاری آزمون برروی کارت ورود به جلسه آزمون داوطلبان درج خواهد شد.




تصاویر




آشنایی با شرکت مترو شیراز


 خط یک قطار شهری شیراز به طول 5/24 کیلومتر، اتصال محدوده شرق را به غرب کلانشهر شیراز میسر می نماید.  این خط شامل 20 ایستگاه مسافربری می باشد که اولین ایستگاه در میدان ا... (گلسرخ- شرق شیراز) واقع شده و به  آخرین ایستگاه در میدان احسان (غرب شیراز) ختم می گردد. از لحاظ عملکردی و چرخه حرکتی مسافرین، ایستگاه ها به دو دسته سکوی جزیره ای به معنای قرارگیری 2 تونل در اطراف ایستگاه (قطارها در طرفین) و سکوی مسافر در وسط ایستگاه و سکو طرفین به معنای  یک تونل مرکزی برای عبور و مرور دو قطار و 2 سکو در طرفین ایستگاه تقسیم می شوند.

همچنین از لحاظ سازه ای و اجرایی ایستگاه ها  به 2 دسته ایستگاه های عمیق و نیمه عمیق تقسیم بندی می شوند. ایستگاه های عمیق در 2طبقه شامل سالن بلیط فروشی و طبقه سکو جهت سوار و پیاده شدن مسافرین می باشند. غالباً تونل های مجاور ایستگاه های عمیق با دستگاه T.B.M حفاری شده اند و سطح مقطع دایره ای شکل دارند. درحالیکه ایستگاه های نیمه عمیق در یک طبقه بوده که عملکرد سالن بلیط فروشی و سکو در یک تراز با هم ادغام 
شده اند. روش حفاری تونل های مجاور این ایستگاه ها به روش کند و پوش و سنتی می باشد و سطح مقطع این تونل ها در ایستگاه مربعی شکل است. از میان ایستگاه های فوق الذکر 13 ایستگاه (از شهید دستغیب تا نمازی) سکو جزیره ای و عمیق بوده، 2 ایستگاه عمیق و سکو طرفین (عفیف آباد- شهید مطهری)، 5 ایستگاه به صورت سکو طرفین و نیمه عمیق می باشد (از قصردشت تا میدان احسان). تمامی ایستگاه ها با مجهز بودن به آسانسور و پله های برقی استفاده و دسترسی طبقات را برای مسافران و همچنین معلولان تسهیل می نمایند.

در اکثر ایستگاه های عمیق امکان تردد عابرین غیرمسافر به صورت زیرگذر زیرزمینی به جای استفاده از پل های هوایی عابر پیاده وجود دارد. برخی از ایستگاه ها مانند وکیل الرعایا و زند که در بافت تاریخی واقع شده اند، دارای 3 طبقه زیرزمینی است که یک طبقه آن بصورت مجزا تجاری می باشد.



آشنایی با رشته مهندسی حمل و نقل


مدیریت‌ استفاده‌ بهینه‌ از منابع‌، امکانات‌ و تأسیسات‌ شبکه‌ راه‌آهن‌ و تجهیزات‌ متحرک‌ ریلی‌ بر عهده‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی است. در حقیقت‌ فعالیت‌ یک‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی‌ به‌ دو بخش‌ عمده‌ قبل‌ از طراحی‌ خط‌ راه‌آهن‌ و بعد از طراحی‌ خط‌ تقسیم‌ می‌شود. که‌ در مرحله‌ نخست‌ مهندس‌ حمل و نقل ریلی‌ حجم‌ مسافر و کالایی‌ که‌ در خط‌ مورد نظر جا به‌ جا خواهد شد، پیش‌بینی‌ کرده‌ و بررسی‌ می‌کند که‌ آیا تأسیس‌ این‌ خط‌ به‌ صرفه‌ می‌باشد یا خیر. و در مرحله‌ بعد نیز به‌ طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ حرکت‌ قطارها می‌پردازد تا تأخیر زمانی‌ قطارها به‌ پایین‌ترین‌ حد امکان‌ برسد و هزینه‌های‌ راه‌آهن‌ کمتر شود. به‌ عبارت‌ دیگر بخش‌ حمل و نقل ریلی‌، بخش‌ نرم‌افزاری‌ راه‌آهن‌ است‌. این رشته شبیه به مهندس صنایع گرایش برنامه‌ریزی وتحلیل سیستم‌ها است. چون حدود ۱۲۰ واحد آن با رشته مهندسی صنایع مشترک است و هدف آن نیز تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره‌گیری از روش‌های سیستماتیک و مدل‌های ریاضی، مدیریت صنعت راه‌آهن را بر عهده بگیرند.

گرایش حمل ونقل ریلی (مهندسی بهره برداری راه آهن) با هدف توسعه مدیریت وبرنامه ریزی در راه اهن کشورتاسیس شده است .با داشتن حدود ۱۰۰ واحد درسی مشترک با مهندسی صنایع (گرایش تحلیل سیستم ) و ۴۰ واحد دروس اختصاصی مربوط به راه آهن می توان گفت این رشته به نوعی کاربرد مهندسی صنایع در صنعت راه آهن است.

دروس مشترک با مهندسی صنایع از عوامل موثر در ایجاد دید سیستمی وتوانایی برنامه ریزی در جهت بهبود وضعیت فعلی راه آهن کشور به شمار می آیند.دروس اختصاصی راه آهن در جهت اشنایی دانشجویان با سیستم های مختلف حمل و نقلی، وضعیت راه آهن کشور و روشهای برنامه ریزی، تنظیم شده اند.

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر راه آهن ج.ا.ا امکان اشتغال در کلیه مراکز وشرکتهای وابسته ازجمله رجا ، مترو ، مترا (شرکت خدمات مشاوره ای راه آهن) و یا شرکتهای غیر راه آهنی به عنوان مهندس صنایع را خواهند داشت .در حال حاضر نیز شرکت رجا ، بسیاری از دانشجویان سالهای دوم وبالاتر را در صورت داشتن معدل بالا به صورت ساعتی استخدام می کند .با توسعه طرح خصوصی سازی راه آهن مسلما در اینده فرصتهای شغلی افزایش بیشتری نیز خواهد داشت. در حال حاضر امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی حمل ونقل ریلی، رشته های صنایع (سیستم ها)، صنایع (صنایع )، MBA ، ترافیک و غیره وجود دارد.

توانایی‌های‌ لازم :

دانشجویانی‌ در رشته‌ مهندسی‌ حمل و نقل ریلی‌ موفق‌ می‌شوند که‌ به‌ جامعه‌شناسی‌ علاقه‌مند باشند چون‌ این‌ رشته‌ بیشتر به‌ فاکتورهای‌ انسانی‌ در صنایع‌ می‌پردازد تا فاکتورهای‌ تکنولوژیکی‌.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه‌ :

ریاضی‌، فیزیک‌ ، استاتیک‌، شیمی‌ عمومی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، ریاضی‌ مهندسی‌، برنامه‌سازی‌ کامپیوتر.

دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:

مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، مبانی‌ ارتباطات‌ و علائم‌ الکتریکی‌، استاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌، اصول‌ مدیریت‌ و تئوری‌ سازمان‌ ، مبانی‌ زیرسازی‌ و روسازی‌ راه‌آهن‌، طرح‌ هندسی‌ خط‌ ، اصول‌ حسابداری‌ و هزینه‌یابی‌، اصول‌ شبیه‌سازی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌ ، تئوری‌ احتمالات‌ و کاربرد آن‌، تحلیل‌ سیستم‌ها، آمار مهندسی‌ ، تحقیق‌ در عملیات‌، ارزیابی‌ کار و زمان‌، مهندسی‌ فاکتورهای‌ انسانی‌، مقررات‌ عمومی‌ حرکت‌، طرح‌ سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ و کنترل‌ مدیریت‌، اقتصاد عمومی‌، اقتصاد مهندسی‌، برنامه‌ریزی‌ حمل‌ و نقل‌، تئوری‌ رفتاری‌ لکوموتیو و واگن‌، تئوری‌ حرکت‌ قطارها، تعرفه‌ و بازرگانی‌ راه‌آهن‌، سیستم‌های‌ تخلیه‌ و بارگیری‌ ، روش‌های‌ برنامه‌ریزی‌ حرکت‌ قطارها، طراحی‌ ایستگاه‌ها و خطوط‌ صنعتی‌، بررسی‌ فنی‌ و اقتصادی‌ انتخاب‌ مسیر.

موقعیت شغلی در ایران :

بازار کار مهندسی حمل و نقل ریلی مانند مهندسی ماشین‌های ریلی است با این تفاوت که فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند علاوه بر صنعت راه‌آهن، موقعیت شغلی یک مهندس صنایع را نیز داشته باشد.




آشنایی با تاریخچه قطار شهری در ایران

نخستین گفت و گو درباره احداث قطار شهری در تهران و اجرای آن در حدود سال 1267 شمسی بین تهران و شهر ری -حرم حضرت عبدالعظیم(ع)- انجام شد.


در سال 1350 مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران بوسیله دو شرکت خارجی صورت گرفت و پیشنهاد سیستم مختلط حمل و نقل شهری تهران (شبکه خیابانی، کمربندی و شبکه مترو) در سال 1353ارائه شد.


در سال1354 قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه به تصویب رسید. عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری تهران در سال 1356 آغاز و در بین سال‌های 1359 تا 1365 متوقف شد.


خط قطار حومه‌ای تهران - کرج در سال 1377 افتتاح شد و فاز اول (فلکه دوم صادقیه - میدان امام خمینی (ره)) خط 2 قطار شهری تهران در سال 1378 به بهره‌برداری رسید.


انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان در سال 1355 توسط مشاور خارجی و همچنین انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان توسط سازمان برنامه و بودجه استان در سال 1359 و انجام مطالعات جدید به مدت یکسال پس از آن توسط مشاور خارجی .


تاسیس سازمان قطار شهری اصفهان در سال 1370.


انجام مطالعات شهر اصفهان بمنظور تعیین مسیرهای اصلی حمل و نقل عمومی و سیستمهای حمل و نقل شهری مناسب بین سالهای 73-1371 .


انجام مطالعات امکان سنجی آن در سال 75-1374 توسط مشاوران خارجی و همچنین آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری اصفهان در سال 1380.


مطرح شدن موضوع مطالعه و احداث قطار شهری تبریز در 1369 برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی.


تاسیس سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 و انجام مطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز در اواخر همان سال و آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری تبریز در سال 1381.


انجام مطالعات اولیه سیستم حمل و نقل عمومی شیراز در سال 1355 توسط مشاور خارجی و پس از آن انجام مطالعات جدید شهر شیراز در سال 1369 توسط جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه و تائید ضرورت استفاده از شبکه ریلی به عنوان توسعه سیستم حمل و نقل عمومی.


بازبینی مطالعات قبلی شهر شیراز در جهت تکمیل و تدوین مطالعات جامع حمل و نقل عمومی در سال 1378 و ارائه مسیرهای مناسب جهت راه اندازی مترو و در نهایت انتخاب و ارائه گزینه برتر از بین آنها.


تاسیس سازمان قطار شهری شیراز در سال 1380 و آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری شیراز در سال 1381.


انجام مطالعات جامع حمل و نقل شهر مشهد بین سالهای 73 تا 78 و مطالعات توسعه شبکه حمل و نقل ریلی بین سالهای 81 الی83 توسط پژوهشکده حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف.


تاسیس شرکت قطار شهری مشهد در سال 1374 و آغاز عملیات اجرایی خط 1 قطار شهری این شهر در اواسط سال 1379 و در نهایت اتمام عملیات اجرایی بخش اول خط 1 قطار شهری مشهد در سال 1386.


تاسیس سازمان قطار شهری کرج در سال 1380 .


راه اندازی خط 1 قطار سریع السیر کرج - مهرشهر در سال 1383 و آغاز عملیات اجرایی خط 2 قطار شهری کرج در اواخر سال 1384.


تاسیس سازمان قطار شهری اهواز در سال 1381 و شروع مطالعات مربوط به احداث قطار شهری در اواخر همان سال و در نهایت آغاز عملیات اجرائی خط 1 قطار شهری اهواز در اواخر سال 1384.


تاسیس سازمان قطار شهری کرمانشاه در اوایل سال1387 و شروع مطالعات مربوط به احداث قطار شهری در سال 1384 و در نهایت هم اکنون در مرحله فاز اول مطالعات می باشد.


تاسیس سازمان قطار شهری قم دراواخر سال 1387و شروع مطالعات مربوط به احداث قطار شهری سال 1386 و در حال حاضر در مرحله تکمیل مطالعات می باشد.





سیستم ها و تجهیزات قطار شهری

1- شبکه برق رسانی

2- روشهای انتقال برق به قطار (ریل سوم – OCS)

3- سیستم های ارتباطی

4- سیستم تهویه و دفع دود

5- سیستم کنترل و سیگنالینگ

 

1- شبکه برق رسانی پست های (BSS) Bulk ، کشش (TSS) و تاسیسات (SSS)

به منظور انتقال برق مورد نیاز سیستم های مترو و یا LRT و یا هر سیستم ریلی برقی دیگر ، نیاز به احداث پست های Bulk ، کشش و تاسیسات می باشد که در زیر مشخصات هر یک ارائه شده است.

الف) پست های (BSS) Bulk

در این پست ها ، تعدادی کلیدهای قطع و وصل اتوماتیک قرار دارد که وظیفه انتقال انرژی الکتریکی از پست های 20 کیلو ولت اداره برق و یا پست های اختصاصی مترو را بر عهده دارند کلیدهای مذکور به گونه ای انتخاب می گردند که در صورت بروز هر گونه اتصالی با انجام مانورهای لازم و کلیدزنی مناسب تامین انرژی پیوسته را فراهم نموده و یا سریعاً برق را قطع نموده تا بروز حوادث ناگوار جلوگیری بعمل آید.

ب) پست های کشش TSS : (Traction Sub-Station)

در این پست ها ، برق ورودی از پست های Bulk که معمولاً با ولتاژ 20 کیلوولت AC می باشد ابتدا توسط ترانسفورماتور کاهش یافته و سپس با استفاده از یکسو سازها (Rectifiers) به برق DC تبدیل می شود (750 یا 1500 ولت) و سپس از طریق ریل سوم و یا OCS (شبکه برق بالاسری) به قطار منتقل می گردد.

ج) پست های تاسیساتی (SSS)

در این پست ها ، برق ورودی از پست های Bulk که معمولاً با ولتاژ 20 کیلوولت AC می باشد ابتدا توسط ترانسفورماتور کاهش یافته و به صورت 380 ولت سه فاز و یا 220 ولت تک فاز جهت تامین برق مورد نیاز سیستم های تهویه و دفع دود ، آسانسورها ، پله برقی ها ، روشنایی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

2- روشهای انتقال برق به قطار (ریل سوم -OCS )

به منظور تامین برق مورد نیاز نیروی کشش قطارها از دو روش زیر استفاده می گردد.

الف) ریل سوم (Third Rail)

ب) سیستم برق بالاسری (OCS: Overhead Caternary System)

در روش ریل سوم برق مورد نیاز نیروی کشش قطارها که در مترو و LRT به صورت DC و میزان آن 750 یا 1500 ولت می باشد از طریق یک تیغه پیوسته که در مجاورت ریل های قطار نصب می گردد (ریل سوم) تامین می گردد برق مذکور از طریق یک کفشک تحت فشار که با ریل سوم در تماس می باشد به قطار منتقل و آنرا به حرکت در می آورد.

در روش OCS ، برق مورد نیاز نیروی کشش از طریق سیم هایی که بالای سر قطار توسط پایه و یا دستک و یا سیم های مهاری نصب می گردند توسط پانتوگراف که بر روی قطار نصب شده و امکان حرکت عمودی را دارد به موتورهای کشنده قطار منتقل می گردد.

پانتوگراف پیوسته با سیم کنتاکت (Contact wire) تماس دارد که سطح مقطع آن به شکل زیرمی باشد. سیم های کنتاکت توسط سیم های Dropper به سیم های حامل جریان برق (Messenger Wire)  اتصال دارد. به عبارت دیگر جریان الکتریسیته از طریق پست های کشش به سیم های Messenger و از طریق سیم های Dropper به سیم کنتاکت (Contact Wire) و از آنجا از طریق پانتوگراف به قطار منتقل می گردد. اتصالات و عایق ها و سایر اجزاء سیستم OCS تابع محل عبور قطار می باشد بطور مثال تجهیزاتی که در محیط باز ، محل دپو تونل های دو قلو و یا مستطیلی استفاده می گردد متفاوت می باشند. شکل های زیر نمونه هایی از شبکه برق بالاسری در محیط های مختلف و همچنین ریل سوم را نشان می دهد.

3-  سیستم های ارتباطی

سیستم های ارتباطی مربوط به مترو و یا قطار شهری را می توان به مجموعه های زیر تقسیم نمود.

الف) شبکه انتقال اطلاعات

ب) سیستم های تلفن خودکار (PABX) و تلفن اضطراری

ج) سیستم رادیویی

د) اطلاع رسانی عمومی صوتی (Public Addressing)

هـ) سیستم اطلاعات مسافری (PID : Passenger Information System)

و) ساعت مرکزی

ز) سیستم تلویزیون مدار بسته (Closed Circuit Television : CCTV)

ح) سیستم بلیط (Fare Collection)

الف) شبکه انتقال اطلاعات (Data Transmission Network)

اصلی ترین واحد سیستم های ارتباطی ، شبکه انتقال اطلاعات است در این بخش بستر انتقال اطلاعات ، کابل فیبر نوری می باشد و تکنولوژی انتقال اطلاعات مطابق استاندارد مخابره نوری ، سیستم SDH می باشد.

ب) سیستم های تلفن خودکار و تلفن اضطراری

در سیستم های مترو و یا قطار شهری به منظور امکان برقراری ارتباط بین کارکنان بخش های مختلف از جمله دپو ، مرکز کنترل ، مسیر ، ایستگاهها و ... از سیستم های تلفن خودکار و تلفن اضطراری استفاده می گردد در این سیستم امکان ارتباط داخلی و مستقیم کلیه کاربران که بطور مثال برای خط یک قطار شهری شیراز 912 پورت ارتباط تلفنی و 456 کاربر در نظر گرفته شده است وجود دارد ارتباط خارجی سیستم از طریق 150 خط دیجیتال خارجی برقرار می گردد و سیستم امکان ارتباط 60 کاناله با سیستم رادیویی را دارد.

ج) سیستم رادیویی

به دلیل لزوم ارتباط مستمر بین ناوگان و مرکز کنترل و نیز کارکنان تعمیر و نگهداری ، یک سیستم ارتباط رادیویی مطمئن مورد نیاز می باشد سیستم مذکور به گونه ای طراحی و اجرا می گردد که امکان ارتباط بین کلیه کاربران در دپو ، طول مسیر ، مرکز کنترل و ... به صورت رادیویی وجود دارد به منظور پوشش سیستم در دپو و مسیر روگذر از آنتن و در داخل تونل از کابلهای تشعشعی (Leaky Cable) استفاده می گردد.

 

د) اطلاع رسانی عمومی صوتی (Public Addressing)

اطلاع رسانی عمومی صوتی از طریق ارسال پیامهای صوتی اتوماتیک و غیر اتوماتیک در سیستم تعبیه می گردد سیستم اطلاع رسانی عمومی ، محوطه های عمومی و اداری مترو یا قطار شهری و داخل واگنها را پوشش می دهد و در شرایط عادی و اضطراری از نرم افزارهای برنامه ریزی شده استفاده می گردد. سیستم اطلاع رسانی عمومی شامل دو بخش است.

- واحد مرکزی PA واقع در مرکز کنترل

- واحدهای محلی در ایستگاه های مسافری

واحد مرکزی PA واقع در مرکز کنترل از طریق شبکه اصلی (فیبر نوری) به واحدهای محلی در ایستگاههای مسافری متصل شده و به عنوان یک سیستم مرکزی برای پخش صوت و ذخیره پیامهای مربوط به ناحیه های تحت پوشش عمل می نماید.

بخش های مختلف سیستم عبارتند از :

- واحد مرکزی PA

- سیستم PA ایستگاه

- سیستم PA دپو

- کانال مخابراتی

هـ) سیستم اطلاعات مسافری (PIS : Passenger Information System)

سیستم اطلاعات مسافری شامل تعدادی بوردهای متنی و تصویری (Visual & Wording Boards) به منظور نمایش ساعت ورود و خروج قطارها و جداول زمانی و نیز اطلاعات خاص خطوط در سکوها و محوطه بلیط فروشی و ورودی و خروجی ها می گردد. بوردهای مذکور همچنین به منظور اطلاع رسانی و آگهی های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً در هر یک از ورودیهای ایستگاه یک بورد ، در سالن بلیط فروشی دو بورد و در هر سکوی مسافری دو بورد نصب خواهد شد. مجموع تعداد بوردهای متنی / تصویری در هر ایستگاه حداقل 8 واحد می باشد . کنسول اپراتوری سیستم PIS در مرکز کنترل قرار دارد.

و) ساعت مرکزی

در شبکه مترو و یا قطار شهری از یک سیستم مستقل ساعت مرکزی دقیق که نیاز به تنظیم سالانه دارد استفاده می گردد ساعتهای آنالوگ در محوطه اصلی ایستگاهها و در سکوها تعبیه می شوند جانمایی ساعتها به صورت هماهنگ با تابلوهای مسافری انجام می شود. همچنین بوسیله این سیستم مرجع زمانی قابل اعتمادی در اختیار سایر سیستم ها قرار می گیرد.

این سیستم شامل ساعت اصلی (master clock) مرکز کنترل ، ساعتهای اصلی ایستگاههای مسافری (Sub- master clock) و ساعتهای Slave می باشد که نحوه تنظیم آنها به شرح زیر می باشد :

- ساعت اصلی در مرکز کنترل

- ساعت های Sub- master در اتاق تجهیزات هر ایستگاه ، دپو و مرکز کنترل

- ساعت های Slave (دیواری و سقفی) در مرکز کنترل ، ایستگاهها و دپو

ز) سیستم تلویزیون مدار بسته (CCTV)

سیستم مرکزی تلویزیون مدار بسته به منظور امنیت نواحی عمومی با قابلیت پوشش گسترده نقاط حساس ایستگاهها و در صورت نیاز در محوطه دپو و مرکز کنترل نصب می گردد. کلیه تصاویر به صورت محلی بر روی مانیتور (Monitor) نمایش داده شده و بطور دیجیتال ضبط می شوند. همچنین دوربین ها به صورت محلی کنترل می شوند و از هر ایستگاه یک تصویر در حالت عادی در مرکز کنترل نمایش داده می شود. در شرایط خاص یا به دلایل خاص ، قابلیت افزایش تعداد تصاویر نمایش داده شده از هر ایستگاه در مرکز کنترل وجود دارد. جهت نمایش مرکزی تصاویر از نمایشگرهای گسترده ویدئو وال (Video Wall) استفاده می شود. اهم قابلیتهای این سیستم عبارتند از :

- امکان مشاهده نحوه سوار و پیاده شدن مسافرین در سکوها توسط رییس ایستگاه

- امکان مشاهده سالن فروش بلیط ، پله های برقی و راهروهای ورود و خروج ایستگاه توسط رییس ایستگاه

- امکان مشاهده و ذخیره تصاویر کلیه ایستگاهها در طول مسیر

- قابلیت سوییچ بین تصاویر و انتخاب دوربین مورد نظر توسط ایستگاههای کاری واقع در مرکز کنترل

- ذخیره سازی 24 ساعته تصاویر هر ایستگاه و نگهداری آن برای حداقل 7 روز

ح) سیستم جمع آوری بلیط

این سیستم بسته به نوع بلیط دارای انواع مختلفی مانندی عملکرد با بلیط های مغناطیسی ، بلیط های دارای chip و بلیط های غیر تماسی می باشد . در روشهای مدرن امکان ثبت تعداد ورود و خروجها و اخذ اطلاعات مالی مربوط به میزان درآمدها نیز وجود دارد . در این حالت دستگاهها اطلاعات خود را به مرکز کنترل محلی با مرکز کنترل اصلی ارسال می دارند.

4-  سیستم تهویه و دفع دود 

به منظور تهویه هوای ایستگاهها و تونل ها و همچنین دفع دود در مواقع اضطراری (بروز آتش سوزی) بایستی از سیستم تهویه و دفع دود مناسب استفاده نمود. با توجه به نحوه طراحی و ساخت ایستگاهها و تونل ها ، نحوه دهش و مکش هوا و همچنین تجهیزات مورد نیاز و نحوه آرایش آنها ، مسیر و ایستگاهها به چهار دسته تقسیم می شود.

الف) ایستگاههای سکو کنار

ب) ایستگاههای جزیره ای

ج) تونلهای نیمه عمیق (دو خطه)

د) تونلهای عمیق (یک خطه)

الف) ایستگاههای سکو کنار

در هر یک از این ایستگاهها در دو طرف سکو ، دو سیستم دهش هوای تازه و رطوبت زنی شده برای کاهش و دمای نیم سکو و سالن مربوطه پیش بینی شده است. در مسیر سیستم دهش هوای تازه به سکو و سالن مربوطه ، دو دستگاه دمپر موتوری قرار دارد که در حالت عادی باز و جریان هوا از شفت به داخل داکتهای نصب شده در بالای سقف کاذب و روی سکو (Platform) دمیده می شود. در شرایط اضطراری دمپرهای مسیر دهش هوا بسته شده و بلافاصله دمپرهای مسیر مکش دود باز و فن مستقل مکش ، عمل تخلیه دود را از طریق شفت مشترک به خارج هدایت می کند.

فن های نصب شده در سیستم های دهش هوا و مکش دود از نوع آکسیال با قابلیت عملکرد معکوس و مقاوم در برابر حرارت (حداقل 250 درجه سانتیگراد به مدت 60 دقیقه) می باشند.

- الکترو موتور فن های فوق دو سرعته با راه انداز Soft Starter و دارای لرزه گیرهای محاسبه شده خواهند بود. در طرفین الکترو فنها دو رابط Flexible ، دیفوزرهای مناسب گالوانیزه به ضخامت حداقل 2 میلیمتر و دمپر نصب خواهند شد. که همگی در برابر حرارت و فشار سیستم باید مقاوم باشند.

ب) ایستگاههای جزیره ای

سیستم تهویه و دفع دود این نوع ایستگاهها همانند ایستگاههای سکو طرفین بوده ولی دو سیستم مستقل برای هر سکو ، در هم ادغام و به صورت یک سیستم مرکزی دهش هوای پرورده و در مواقع اضطراری مکش دود عمل خواهد نمود.

مکان تجهیزات سیستم تهویه و دفع دود ایستگاههای جزیره ای عمدتاً در تراز سطح سالن انتظار و در محلی مشترک با تهویه و دفع دود یک نیم تونل قرار خوهند داشت.

مشخصات اجزاء سیستم تهویه دفع دود این نوع ایستگاهها همانند ایستگاههای سکو طرفین بوده ولی ابعاد و احجام آن متفاوت می باشد.

ج) تونلهای نیمه عمیق (دو خطه)

تونلهای نیمه عمیق به صورت مستطیلی و به ابعاد نهایی 5×8 ساخته می شود و معمولاً در طرفین این نوع تونل ، ایستگاههای سکو طرفین قرار دارد.

به منظور تهویه و دفع دود در این گونه تونلها ، سیستم دهش هوای پرورده از دو سوی تونل و در جهت تعقیب قطار فعال می باشد و در وسط این تونلها یک شفت اصلی با دو فن اکسیال دو جهته و دو سرعته وجود دارد که ضمن جهت دادن به حرکت هوای پرورده در مواقع اضطراری دود را به خارج منتقل خواهد نمود.

 نحوه دهش و مکش هوا را در تونلهای نیمه عمیق در حالت عادی نشان می دهد.

د) تونلهای عمیق (یک خطه)

تونلهای عمیق (یک خطه) به صورت دایره به قطر 6 متر ساخته می شود که پس از کف سازی به صورت نیم دایره در می آید. با توجه به اینکه خط رفت و برگشت در این روش جدا از هم بوده لذا سکوهای بین تونلها به صورت جزیره ای احداث خواهد شد.

به منظور تهویه و دفع دود اینگونه تونلها ، در ابتدای تونل و در جهت حرکت قطار ، یک سیتسم دهش هوا و ایرواشر پیش بینی گردیده است که هوای پرورده را به داخل تونل و در جهت تعقیب قطار تزریق می نماید.

در انتهای تونل و قبل از ورود به ایستگاه بعدی هوای تونل بوسیله سیستم مکش به خارج رانده می شود. اطاق تهویه و دفع دود (سیستم مکش و دهش) دو تونل همجوار در یک فضا دیده شده است و محل آن انتها و ابتدای هر ایستگاه و در سطح سالن انتظار خواهد بود.

نحوه دهش و مکش هوا را در تونلهای عمیق در حالت عادی نشان می دهد.

5- سیستم های کنترل و سیگنالینگ

سیستم کنترل اتوماتیک قطارها (ATC) نقش هدایت اتوماتیک حرکت قطارها را به عهده دارد که از طریق سیستم سیگنالینگ خط ، اطلاعات لازم را بدست آورده و فرامین لازم را صادر می نماید. لذا لازم است تجهیزات مربوطه در درون قطارها و در طول مسیر نصب گردند. در ضمن یک سیستم اینترلاکینگ پیچیده نقش تامین ایمنی لازم و جلوگیری از هرگونه حادثه برخورد قطارها و یا عدم هماهنگی در تردد را به عهده دارد که به همراه سیم کنترل ترافیک (CTC) عبور و مرور منظم برنامه ریزی شده و بدون خطری را فراهم می آورد. تشخیص حضور دقیق قطارها در ایستگاه و یا طول مسیر و یا دپو بوسیله دو روش شمارنده محور (Axle counter) و یا مدار مسیر (Track circuit) فراهم می گردد که اطلاعات آنها به مرکز کنترل محلی و سپس به مرکز کنترل ارسال می گردد. مرکز کنترل از طریق یک نرم افزار کنترل ترافیک (CTC) و بهره برداری اتوماتیک فرامین لازم را به سوزنها از طریق یک سیستم برقی به نام (Point Machine) و همچنین به سیستم علائم (چراغهای راهنمای راننده) نصب شده در ایستگاهها و از همه مهمتر به تجهیزات منصوبه داخل قطار (سیستم هدایت اتوماتیک قطارها ATO) ارسال می نماید. به منظور داشتن ایمنی حداکثر و جلوگیری از برخورد قطارها از دو روش بلوکهای ثابت (Fixed Block) و بلوکهای متحرک (Moving Block) استفاده می شود که در مترو شیراز از روش Fixed Block که ایمنی بیشتری دارد استفاده شده است روش بلوک متحرک برای رسیدن به Head way خیلی بالا استفاده می گردد. در مواقع اضطراری سیستم ATP کنترل قطار را بعهده می گیرد. به منظور اطمینان از عملکرد کلیه تجهیزات الکترونیکی و نرم افزاری ، تجهیزات به صورت Redundant طراحی  می گردند. یعنی کلیه عوامل الکترونیکی تصمیم گیرنده به مجرد از کار افتادن به وسیله ، ماجول مشابه که از پیش در سیستم Signaling طراحی و تعبیه شده به صورت خودکار جایگزین می گردد.

در مجموع، سیستم کنترل و سیگنالینگ حرکت ایمن ، مداوم و قابل اعتماد را برای شبکه های قطارهای شهری تضمین می نماید.



کلمات کلیدی:

iranarze.ir/shiraz+subway+metro+Company+employm... Translate this page دانلود سوالات استخدامی متروی شیراز سایت استخدام قطار شهری شیراز نمونه سوال استخدامی سازمان مترو شیراز منابع امتحانی جذب نیروی شرکت متروی شیراز. You've visited this page 2 times. Last visit: 4/22/15 دانلود نمونه سوالات استخدامی | ایران استخدام iranestekhdam.ir/category/...استخدامی/nomoone-soalat... Translate this page نمونه سوالات استخدامی آزمون قطار شهری شیراز گروه آموزشی فروشگاه اینترنتی ایران عرضه اقدام به ارائه بسته ای جدید برای آزمون استخدامی متروی شهر شیراز نموده است، ... استخدام سازمان قطار شهری شیراز و حومه 94 | ایران استخدام iranestekhdam.ir/استخدام-سازمان-قطار-شهری-شیراز-و-... Translate this page 15 hours ago - آگهی استخدام سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز دانلود نمونه سوالات استخدامی سازمان قطار شهری شیراز اطلاعیه: -مهلت اتمام ثبت نام آزمون استخدامی. You visited this page on 9/25/15. استخدام سازمان قطار شهری شیراز و حومه سال ۹۴ (استخدام جدید ... www.e-estekhdam.com/استخدام-سازمان-قطار-شهری-ش... Translate this page 1 day ago - استخدام سازمان قطار شهری شیراز و حومه سال ۹۴ (استخدام جدید). انتشار در پنج ... برای دریافت نمونه سوالات رایج آزمون های استخدامی اینجا کلیک نمایید ... دانلود جزوه کامل سوالات استخدام متروی شیراز :: به تفکیک ... download-test-subway-shiraz-blog.blogreader.ir/.../دان... Translate this page 10 hours ago - دانلود سوالات استخدامی متروی شیراز سایت استخدام قطار شهری شیراز نمونه سوال استخدامی سازمان مترو شیراز منابع امتحانی جذب نیروی شرکت متروی ... دانلود سوالات استخدام شرکت متروی شیراز با جواب downloadtestsubwayshiraz.pishroblog.ir/Post/4 Translate this page 18 hours ago - دانلود سوالات استخدام مترو شیراز بهمراه پاسخنامه. شهرداری شیراز برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری ( سازمان قطار ... دانلود نمونه سوالات استخدامی شرکت مترو اصفهان netdl.ir/نمونه-سوالات-استخدامی-شرکت-مترو-اصفها/ Translate this page نمونه سوالات استخدامی شرکت مترو اصفهانReviewed by Esfahan on Nov 18Rating: 4.5نمونه سوالات استخدامی شرکت مترو اصفهاننمونه سوالات استخدامی شرکت مترو ... مجموعه نمونه سوالات جامع آزمون استخدامی سازمان قطار شهری شیراز ... ghatar-shiraz.blog.iShiraz Metro - Wikipedia, the free encyclopedia https://en.wikipedia.org/wiki/Shiraz_Metro Wikipedia The Shiraz Metro is the rapid transit system in Shiraz, the capital city of Fars Province and the largest city in southern Iran. Construction of Shiraz Metro began in ... Images for metro shirazReport images Image result for metro shiraz Image result for metro shiraz Image result for metro shiraz Image result for metro shiraz More images for metro shiraz Iran Shiraz metro - YouTube Video for metro shiraz▶ 1:12 www.youtube.com/watch?v=hzh3NKK5LPY Oct 14, 2014 - Uploaded by ali javid Die Wahrheit wird natürlich und sehr gerne verschwiegen. Perser adoptierten viel später die Zarathustra ... Shiraz Metro - Railway Technology www.railway-technology.com/projects/shiraz-metro/ Shiraz Metro is an urban rapid transit project being built in Shiraz, the capital city of Fars Province of Iran. Currently being developed and operated by Shiraz ... UrbanRail.Net > Asia > Iran > Shiraz Metro www.urbanrail.net/as/shir/shiraz.htm When finished, Line 1 of the Shiraz Metro will be 22.4 km long and will connect Gol-e-Sorkh Square to Ehsan Square. There will be 20 undergrr/.../مجموعه-نمونه-سوالات-جامع-آزمون... Translate this page 2 days ago - مجموعه نمونه سوالات جامع آزمون استخدامی سازمان قطار شهری شیراز / در حد رایگان دانلود کنید / ویژه آزمون امسال 94 / آبان ماه این مجموعه با توجه به مفد ازمون ... دانلود سوالات آزمون استخدامی شرکت متروی شیراز download-subway-metro-shiraz.monoblog.ir/ Translate this page دانلود سوالات آزمون استخدامی شرکت متروی شیراز - سوالات استخدام متروی شیراز با جواب - سوالات استخدامی سازمان قطار شهری شیراز - طلا فایل talafile.ir/سوالات-استخدامی-سازمان-قطار-شهری-شیرا/ Translate this page 2 days ago - گروه کارشناسان طلافایل این مجموعه از نمونه سوالات آزمون استخدامی سازمان قطار شهری شیراز ( مترو شیراز وابسته و زیر مجموعه شهرداری شیر